تفاوت مدیاروم و سینمای خصوصی در چیست؟

تفاوت مدیاروم و سینمای خصوصی در چیست؟

همزمان با راه پیدا کردن تی وی روم  (tv room)به خانه‌‌ها، و زمانی که مردم در حال ساخت تی وی روم‌های خودشان بودند، مدیاروم ‌ها هم به زندگی مدرن ما راه پیدا کردند و خیلی زود به محبوبیت رسیدند.

حالا دو گزینه روبه‌روی مخاطبان سینمای خصوصی و مدیاروم قرار دارد؛ بهترین تجهیزات صوتی و تصویری در یک اتاق جداگانه یا همان سینمای خصوصی و یا یک مدیاروم در گوشه‌ای از خانه؟ اصلا چه تفاوت‌هایی بین اتاق سینما و مدیاروم است؟ چه زمانی باید کدام را انتخاب کنیم؟ معایب و مزایای خاص خودشان چه می باشد؟ در ادامه، به مقایسه‌ی بیشتر سینمای خصوصی خانگی و مدیاروم می‌پردازیم.

مدیاروم و مزایای انتخاب آن

مدیاروم به جمع سیستم‌های صوتی و تصویری پیشرفته با چیدمان مهندسی شده در یک گوشه از خانه می‌گویند. قسمتی از هال یا پذیرایی، جایی که تلویزیون و مبل‌های پذیرایی قرار دارد، می‌تواند با اضافه شدن تجهیزات، تبدیل به مدیاروم شود.

فرصتی برای کنار هم بودن در مدیاروم

مدیاروم معمولا بهترین گزینه برای خانواده‌هاست. نقطه‎ای امن در گوشه‌ی خانه برای کنار هم بودن. جایی که می‌توانید چند ساعتی از روز را فارغ از دغذغه‌های روزمره در کنار خانواده یا دوستانتان بگذرانید.

اتفاقا همین فضای صمیمی ایجاب می‌کند که مبلمانی راحت و صمیمی هم داشته باشد. بنابراین جای مناسبی برای استراحت کردن زمان تماشای فیلم و سریال هم هست. بنابراین، اگر ورژن صمیمی و راحت کنار هم بودن را بیشتر ترجیح می‌دهید، مدیاروم انتخاب بهتری برای شماست.

دید وسیع در قسمت‌های مختلف خانه

از آنجایی که مدیاروم‌ برعکس سینمای خصوصی در گوشه‌ای از خانه ساخته می‌شود و نه در یک اتاق مجزا، قابلیت این را دارد که از نقاط مختلف به آن دید داشته باشید.

این مسئله ترجیح خیلی از خانواده‌هاست؛ برای مثال می‌توانید همزمان که در آشپزخانه مشغول به کار هستید، فرزندتان را در مدیاروم ببینند، یا در همان آشپزخانه همزمان با اعضای دیگر خانواده با فیلم و سریال همراه شوید.

این در حالی است که سینمای خصوصی، در اتاقی اختصاصی طراحی و ساخته می‌شود. که مختص تماشای فیلم می باشد.

تفاوت مدیاروم و سینمای خصوصی در چیست؟

محدودیت در آکوستیک ازمهم ها در تفاوت مدیاروم و سینمای خصوصی است

یکی از معایب مدیاروم، محدودیت در آکوستیک است. برای مثال، اتاق سینما می‌تواند، به صورت تخصصی آکوستیک شده باشد و صدا ها در فضای اتاق سینما کنترل شده باشند که در نهایت به ما کیفیت بالاتری ارائه می دهد، اما در مدیاروم شرایط به اینگونه نیست، برای تغییر آکوستیک یک بخش از خانه، باید کل خانه را تغییر دهید.

بنابراین یا تغییر اساسی آکوستیک مدیاروم را باید فراموش کنید، یا هزینه بیشتری برای تغییر آکوستیک کل خانه در نظر بگیرد.

سینمای خصوصی خانگی و مزایای انتخاب آن

کاربرد مشخص و حرفه‌ای سینمای خصوصی یک اتاق در دل خانه، محل کار یا ساختمان شماست. درست عکس مدیاروم که می‌توانید در آن آزادانه رفت‌وآمد کنید، بنشینید، دراز بکشید و فیلم و سریال ببینید، سینمای خصوصی جایی‌ست برای نشستن و با دقت تمام فیلم و سریال دیدن.

داشتن یک اتاق مجزا برای تماشای فیلم و سریال این مزیت را دارد که تمام تجهیزات آن را از بهترین‌ها انتخاب کنید، برای این منظور؛ مبلمان اتاق سینمای خصوصی می بایست نهایت راحتی را برای مدت 2 الی 3 ساعت ارائه کند تا در این مدت راحت بنشینید و فیلم تماشا کنید، مبلمان سینمای خصوصی شما میتواند روکش پارچه ای یا چرم طبیعی و یا مصنوعی داشته باشد، در نهایت انتخاب با شماست، اما مطمئن باشید چیدمان این اتاق به گونه‌ای باشد که روی مبل‌ها بهترین زاویه از تصویر را می‌بینید و بهترین کیفیت صدا را می‌شنوید.

طراحی اختصاصی سینمای خانگی

معمولا  دست طراحان داخلی در طراحی یک سینمای خصوصی بازتر از مدیاروم است.

همان‌طور که بالاتر اشاره شد، طراحی یک گوشه از خانه نسبت به طراحی یک اتاق کاملا مجزا محدودیت بیشتری دارد. بنابراین می‌توانید آزادانه، تمی مشخص برای طراحی اتاق سینمای خصوصی خود در نظر بگیرید.

مثلا یک سینمای خصوصی کلاسیک با المان‌های معماری کلاسیک، یا طرحی مدرن با تزئیناتی ساده و در عین حال لوکس.

چیدمان اصولی اسپیکرها

یکی دیگر از مزایای سینمای خصوصی نسبت به مدیاروم، چیدمان اسپیکرهاست. با اینکه طراحان در مدیاروم تمام تلاششان را می‌کنند تا بهترین صدا به گوش مخاطب برسد، اما در سینمای خصوصی، می‌توان برروی درست شنیدن صدا تمرکز بیشتری کرد.

می‌توان تعداد اسپیکرهای بیشتری انتخاب کرده و در مکان‌های مناسب نصب کرد تا یک چرخش صدای 360 درجه را تجربه کنید.

همچنین در سینمای خصوصی ما میتوانیم همه دیوار ها و سقف اتاق را آکوستیک کنیم و در محیط جریان حرکت صداها را کنترل کنیم که به بهتر شنیدن صدا ها در اتاق سینما کمک می‌کند.

در نهایت انتخاب با شماست مدیا روم یا سینمای خصوصی

در این‌جا به بررسی و شناخت بخشی از تفاوت‌های مدیاروم و سینمای خصوصی پرداختیم و مزایا و معایب هرکدام را مرور کردیم، اما در نهایت نمی‌توان یکی از آن‌ها را نسبت به دیگری برتر دانست.

چرا که انتخاب با شماست و معیارهای شما انتخابتان را می‌سازد. در آخر می‌توان این‌طور نتیجه‌گیری کرد؛ اگر کنار هم بودن، خوش‌گذراندن و با هم بودن از اولویت‌هایتان است، مدیاروم برای شما انتخاب بهتری‌ست.

اما اگر ترجیح می‌دهید جایی داشته باشید برای تماشای حرفه‌ای فیلم ها و سریال ها، سینمای خصوصی را انتخاب کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *