دری به دنیای دیگر…

آرش توحیدی

مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار برند دِروم (theroom)

سینما، تبلور تخیل است در جهان واقع‌گرایانه‌ی انسان امروز

سال‌ها از زمانی که سینمای صامت، ناطق شد و کلام و کلمه بر دنیای اسرارآمیز سینما سایه افکند، می‌گذرد. انسان معاصر در ایجاد تحول و خلق تغییرات بنیادینِ این حوزه، به راستی که قله‌های فن‌آوری را فتح کرده. و هر روز برگ تازه‌ای از خلاقیت و ایده‌های نو به مخاطب این جادوی هزاره‌ی سوم هدیه می‌دهد. دری به دنیای دیگر به دنیای سرگرمی ها.

تکنولوژی سینمای امروز را با گذشته مقایسه کنید. نه خیلی دور؛ فقط کافی‌ست حتی به همین ۲۰ یا ۳۰ سال پیش برگردیم و نگاهی به کیفیت صدا و تصویر فیلم‌ها بیندازیم. اختلاف و تغییر شگرف دو دنیای دیروز و امروز را در کنار هم نظاره کنیم. به‌عنوان مثال؛ از فن‌آوری‌های به کار گرفته‌شده در فیلم جنگی «نجات سرباز رایان» در سال ۱۹۹۸ تا تکنولوژی‌های شگفت‌انگیز نور، صدا، افکت و تصویر در فیلم جنگی دیگری نظیر «1917» در سال ۲۰۱۹.

سینما هر روز به لحاظ کیفی، سمت و سویی فن‌آورانه و نوآورانه‌تر به خود گرفته و تأثیر آن به وضوح در کیفیت صدا، تصویر، ترفندها و جلوه‌های ویژه‌ی تحسین‌برانگیز بر پرده رخ می‌نماید و هر بیننده‌ای را بر جای خود میخکوب می‌کنند.

دری-به-دنیای-دیگر
سینما خانگی ساخته شده توسط دروم

دنیای سرگرمی، دری به دنیای دیگر…

به نظر می‌رسد سینمای امروز جهان از تکیه بر داستان و روایت عبور کرده و در مسیر اثرگذاری بر مخاطب با کمک تکنولوژی و جلوه‌های خارق‌العاده در حرکت است. تأکید این نوشتار اما بر خوب یا بد بودن سینمای داستان‌محور و قصه‌گو نیست، بلکه تلاش می‌کنم از ظرفیت بالقوه‌ای به نام «سینما به مثابه‌ی سرگرمی» حرف بزنم.

سینمایی که با کمک گرفتن از تکنولوژی و فن‌آوری‌های محیرالعقول تلاش می‌کند تا کارخانه‌ی تولید محصولات خود را بر محور ایجاد سرگرمی در جامعه بنا کند و در این میان به کاربر نیز این امکان داده شده که با سلیقه و رأی خود، فیلم مورد علاقه‌اش را انتخاب کند و در زمان مناسبی به تماشای آن بنشیند. اما چگونه و با چه ساز و کاری، خودِ مخاطب این اختیار را به دست آورده است؟

اگر هنوز برای تماشای فیلم مورد علاقه‌تان، به شکلی سنتی به سالن‌های سینما می‌روید، احتمالاً هنوز با فن‌آوری سینمای خصوصی یا سینمای خانگی غریبه‌اید! چند سالی‌ست که صنعت هیجان‌انگیز سینما دیگر صرفاً زیر سیطره‌ی سالن‌ها و تماشاخانه‌ها نیست؛ امروز، سینماها به خانه‌ها آمده‌اند! دری به دنیای دیگر در خانه مان.

سینمای خصوصی خانگی، جادوی سینما در خانه

شرکت‌های فیلم ‌سازی بزرگ در دنیا از پیشگامان این تغییر نگرش‌اند؛ آوردن سینما به خانه‌ها

رشد تکنولوژی و تسلط اینترنت بر زندگی‌های روزمره‌ی دنیای امروز، صف‌های طویل سینماها و انتظار برای تهیه‌ی بلیت را به خاطره‌ای بدل کرده و انسان معاصر، دیگر برای تماشای فیلم مورد علاقه‌ی خود راه‌های ساده‌تری یافته است.

حالا با نسلی روبه‌رو هستیم که به سادگی فیلم مورد علاقه‌اش جست‌وجو می‌کند و در خلوت خود به تماشای آن می‌نشیند. اما باز هم در چنین شرایطی، موضوع «کیفیت» مطرح است؛ مسئله‌ای که با استفاده از پدیده‌ای به نام «سینمای خصوصی» حل شده است. اما منظور از سینمای خصوصی چیست؟

دری-به-دنیای-دیگر
سینما خانگی ساخته شده توسط دروم

فضایی اختصاصی برای تماشای فیلم ها

در هر خانه بخشی وجود دارد که به‌عنوان نشیمن و فضای معاشرت‌های جمعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. محدوده‌ای پرطرفدار برای تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها در کنار خانواده، دوستان و اقوام. اما آنچه با نام سینمای خصوصی یا سینمای خانگی از آن یاد می‌کنیم فراتر از محدوده‌ی فضایی داخل خانه است؛ مکانی اختصاصی، حرفه‌ای و متمرکز، صرفاً برای تماشای فیلم به دور از هیاهوی اطراف. سالنی خصوصی که در کمال آرامش و راحتی می‌توان فقط و فقط با سینمای حقیقی روبه‌رو شد؛ بدون حاشیه‌های اضافه.

پدیده‌ی سینمای خصوصی، انقلابی در صنعت سینما ایجاد کرده که تمامی تعاریف قبلی کاربرد هنر هفتم را به چالش کشیده است؛ حالا تنها از طریق اینترنت و یا با اتصال یک فلش‌مموری ساده به یک سیستم می‌توانید فیلم مورد علاقه‌تان را پخش و در تاریکی مطلق سینمای خصوصی‌تان به تماشای آن بنشینید.

اهمیت سینمای خصوصی در مجتمع های مسکونی مدرن

شاید هنوز بسیاری از ساختمان‌های ممتاز شهر به این فکر نیفتاده‌اند که یکی از مهم‌ترین بخش‌های مشاعات و ظرفیت‌های رفاهی یک پروژه، علاوه بر امکانات کلیشه‌ای رایج (نظیر استخر، سونا، سالن جیم و …) ایجاد یک سینمای خصوصی برای استفاده‌ی ساکنان ساختمان است. مقوله‌ای که هم به لحاظ توسعه‌ی فرهنگی و هم از نظر ارزش افزوده برای پروژه بسیار حائز اهمیت است. یک سالن سینمای خصوصی مجهز و باکیفیت، بی‌تردید وجه تمایزی قابل تأمل برای کاربران خود فراهم می‌آورد که به تنهایی برای هر پروژه‌ای ارزش‌آفرین خواهد بود. پارامتری که در بازاریابی امروز دنیا به‌عنوان تجربه‌ی کاربر (UX) از آن یاد می‌کنند.

در واقع سینمای خانگی فضایی‌ست که با وارد شدن به آن می‌توان از جهان پُرآشوب و پرهیاهوی دنیای بیرون گذر کرد و با گشودن تنها یک «در» و عبور از آن به دنیایی متفاوت و هیجان‌انگیز قدم گذاشت.

کنتراستی از دو دنیای بیرون و درون

مسیری که می‌تواند به راحتیِ باز کردن یک «در» ورودی و عبور از مسیر ورودی سینمای خانگی خودتان باشد. جهانی نو و پیشرفته با تکنولوژی‌های هزاره‌ی سوم. حالا صدا و تصویر در اختیار کامل شماست تا در داستان غرق شوید. خود را در میان روایتی که نویسنده و کارگردان برایتان تدارک دیده‌اند تصور کنید.

خلق فضایی رویایی

در دنیایی که هر روز بیش از پیش رو به اضمحلال و تباهی می‌رود و آرامش و آسایش از انسان روی برگردانده، شاید همه‌ی ما به دنبال راهی، دری برای خروج می‌گردیم تا بتوانیم به دور از شلوغی‌های جامعه‌ی پراضطراب این روزها، قدری خودمان را فراموش کنیم و در دنیایی خیالی غرق شویم؛ در داستانی دیگر زندگی کنیم…

جایی برای رهایی از دنیای خشمگین بیرون. دنیایی شبیه به سینما؛ که با جادوی خود ما را به درون داستانی مهیج هدایت کند. دری برای ورود به دنیای سرگرمی…

و اکنون، کیفیت، بیش از همیشه خودنمایی می‌کند؛ کیفیت دیزاین و طراحی فضای داخلی سینمای خصوصی؛ کیفیت صدای فیلم؛ کیفیت تصویر؛ راحتی مبلمان و جایی که بر آن می‌نشینید و …

سینمای امروز، سینمای تغییر است و تحول. سینمایی که مدام به‌روز می‌شود؛ به سادگی به داخل ساختمان‌های مسکونی آورده می‌شود و پرده‌ای نقره‌ای که با بالاترین سطح کیفی همواره انتظار مخاطب خود را می‌کشد.

طراحی سینماهای خصوصی، یک تخصص بینارشته‌ای‌ست که با فهم درست از نگاه روزآمد و نکته‌سنج مخاطب سر و کار دارد. کاربرانی محدود و معدود که تأمین سلیقه و ارتقاء سطح ذائقه‌شان در تشخیص کیفیت آنچه در برابر دیدگانشان است بر عهده‌ی طراح سینماست. و این، طراح سینماست که می‌کوشد تا فضایی خلق کند در راستای رهایی تماشاگر از دنیایی پرمشغله برای ورود به جهانی دیگر…

چاپ شده درنشریه ی طراحان ایده


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *