پنج تفاوت سینمای خصوصی با اتاق تلویزیون

سینمای خصوصی خانگی عبارت جدیدی است که چند سالی است به لطف پیشرفت تکنولوژی وارد زندگی ما شده است اما متاسفانه هنوز در کشور ما این عبارت و مفهوم آن به درستی جا نیفتاده است و با اتاق تلویزیون و سینمای خانگی اشتباه گرفته می‌شود. اما سینمای خصوصی خانگی چیست و چه تفاوتی با اتاق تلویزیون یا سینمای خانگی دارد. در این مطلب ما تفاوت‌های سینمای خصوصی خانگی را با اتاق تلویزیون یا سینمای خانگی را شرح می‌دهیم.

تلویزیون یا پروژکتور

تصویر در اتاق تلویزیون و سینمای خصوصی خانگی توسط تلویزیون یا پروژکتورهای مخصوص سینمای خصوصی پخش می‌شود که در اندازه و منبع نور تصویر تفاوت دارند.

بعضی از برندها، تلویزیون‌هایی با ابعاد 70 اینچ و با قیمت مناسب را به بازار عرضه کرده‌اند و این ۷۰ اینچ نهایت تصویری است که خریدار می‌تواند داشته باشد. اگر کسی به دنبال تصویری بزرگتر و واقعی‌تر باشد چاره‌ای جز استفاده از پروژکتور ندارد. اما در پروژکتورها قضیه متفاوت است و اگر فاصله نسبی، اندازه تصویر و محل قرارگیری مبلمان رعایت شود، پروژکتورها می‌توانند تصویری به بزرگی 300 اینچ ارائه دهند. به طور مثال اگر شما یک تصویر 100 اینچی تلویزیونی را در نظر داشته باشید حداقل باید حدود 4 متر از تصویر فاصله داشته باشید اما در پروژکتورها این محدودیت تصویر نخواهید داشت، به عنوان مثال حتی در یک سالن 60 متری هم نمی‌توانید یک تصویر 300 اینچ داشته باشید، پروژکتور درنهایت یک تصویر حدود 220 اینچی را که مناسب فضا است روی پرده نمایش دهد.

منبع نور در تلویزیون و پروژکتور

تلویزیون یک تولید کننده نور است و منبع نور در پشت تصویر واقع شده است، در واقع نور و تصویر در هم آمیخته شده‌اند و شما یک شئ درخشان را تماشا می‌کنید. به همین دلیل تماشای طولانی مدت تلویزیون باعث خسته شدن چشم می‌شود ولی در پروژکتور مولد نور، یک لامپ پرقدرت است که در پشت بیننده قرار می‌گیرد و در واقع نور و تصویر جدا از هم ، در 2 مکان مختلف قرار دارند. عموما پروژکتور ها از بالای سر به پرده نور می‌دهند و بیننده بازتاب نور را روی پرده می‌بینید. همانطور که در زندگی، ما به دلیل بازتاب نور از سطح اجسام می‌توانیم آن‌ها را ببینیم پس پروژکتورها تصویر واقعی‌تری نمایش می‌دهند و تماشای طولانی مدت به تصویر تولیدی پروژکتور هم باعث خستگی چشم نمی‌شود.

سینمای خصوصی خانگی
نمونه ای از یک مدیا روم

تفاوت سینمای خصوصی با اتاق تلویزیون در ایزولاسیون صدا

در اتاق تلویزیون آکوستیک بودن فضا و باز نشر صدا جزو اولویت‌های اتاق نیست، حتی در یک اتاق تلویزیون استاندارد با جایگذاری صحیح اسپیکرها صدای واقعی دریافت نمی‌شود و باز نشر امواج صدا بعد از برخورد با المان‌های فضایی مانند دیوار، سقف و کف شنیده می‌شود. سینمای خصوصی خانگی یک اتاق کاملا آکوستیک برای تماشای فیلم و شنیدن صدای با کیفیت بالا است. آکوستیک اتاق که بر روی دیوارها، کف، سقف و درها اجرا می‌شود اجازه ورود و خروج صدا از بیرون به داخل اتاق آکوستیک و از داخل به بیرون را نمی‌دهد و شما می‌توانید از کیفیت بالا و بدون پژواک صدا لذت ببرید.

 زیبایی سالن سینمای خصوصی و کیفیت صدا و تصویر با ترکیب هنر دکوراسیون داخلی و علم آکوستیک به‌دست می‌آید تا بتوانید فیلم مورد علاقه خود را در نهایت زیبایی و کیفیت تماشا کنید.

صدای دالبی اتمس

صدای دالبی اتمس آخرین تکنولوژی شرکت دالبی است که پرچم‌دار کیفیت صدای فراگیر و سه بعدی در جهان است. این تکنولوژی در اتاق‌های تلویزیون نیز استفاده می‌شود اما آکوستیک نبودن اتاق تلویزیون باعث انعکاس صدا می‌شود و در نتیجه صدای دریافتی ایده‌آل نخواهد بود. در سینمای خصوصی خانگی اسپیکرهای دالبی اتمس طبق استانداردهای صدا و بازپخش صدا روی سقف قرار می‌گیرند و انعکاس صدا نیز کنترل می‌شود تا صدای دالبی اتمس واقعی شنیده شود. در نتیجه در سینمای خصوصی صدای دالبی اتمس را می‌توان مانند سینماهای استاندارد تجربه کرد.

دکوراسیون

چیدمان اتاق تلویزیون بسیار ساده‌تر از دکوراسیون اتاق سینمای خصوصی است. در اتاق تلویزیون از اجزای ساده‌تری مانند تلویزیون، سیستم صدا، مبلمان و دیوارهای غیرآکوستیک استفاده می‌شود. اما در سینمای خصوصی نحوه‌ی آکوستیک کردن اتاق و استفاده از متریال مخصوص دیوارها، از اصول مهم دکوراسیون سینمای خصوصی به حساب می‌آید. در سینمای خصوصی شما می‌توان با یک دکوراسیون منحصر به فرد فضایی ساخت که مختص تماشای فیلم باشد و اتاق تلویزیون را به سینمای خصوصی کلاسیک یا مدرن در خانه تبدیل کرد

مبلمان

در اتاق تلویزیون از مبلمان راحت مخصوص تماشای تلویزیون استفاده می‌شود که در طرح‌های مختلف قابل دسترسی دارد و حتما مبلمان مخصوص سینمایی نیست اما درسینمای خصوصی از مبلمان مخصوص سینمای خصوصی استفاده می‌شود، این مبلمان حس راحتی برای تماشای یک فیلم به بیننده می‌دهد و قابلیت تنظیم مبلمان در هنگام تماشای فیلم را دارد.

اتاق سینما
نمونه ای از یک سینمای خصوصی